Re: herhaling accoderingsbericht

2008-10-31 14:33:38

hallo
whiplashlijst schreef:
patienten................................................................ik moet
zeggen dat ze er veel aan heeft vooral het herkennen.
Sorry ik weet niet meer of ik dat ontvangen heb. Groeten ph van den
Boom.

En nog meer emoties!

2008-10-31 07:08:22

Beste Anneke,
Ja ik heb het niet goed geanaliseerd, maar het zijn vaak onbenullige dingen waar
ik vroeger mijn
hoofd zo omdraaien. Misschien komt het wel dat ik zo beroerd mijn hoofd
tegenwoordig om kan draaien.
Geintje!
Doorgaans snappen ze het wel. Leuk vinden ze het natuurlijk niet. En vaak praten
wij erachteraf ook
wel over. Joke praat er nogal eens met mijn kinderen erover en probeert zo
begrip bij ze te krijgen.
Groeten, Willem.

Alweer emoties!

2008-10-31 05:38:20

Beste Karin,
Maar het is toch wel aardig om te weten tot hoever die boog gespannen kan staan.
Vanuit mijn werk
was ik ook gewend om het uiterste uit mijzelf te halen. Nu ben ik op zoek naar
mijn huidige grenzen.
Die woorden zijn blijkbaar niet alleen steun voor mij, maar ook zeker voor
andere lotgenoten.
Groeten, Willem.

Fw: voor geinteresseerden pijnpoli

2008-10-30 15:38:52

Hallo allemaal,
Er zijn een aantal mensen die op de hoogte wilden blijven van mijn
ervaringen met de pijnpoli.
Vorige week 2 december ben ik weer geweest, daar de vorige behandeling ( 1
prik midden nek) niet
heeft geholpen heb ik een andere behandeling gehad, de rechterkant werd op 2
plaatsen contrastvloeistof
ingespoten en d.m.v. beeldscherm de juiste plaats gezocht voor de zenuw die
de pijn veroorzaakt in nek en hoofd.
Er is toen verdovingsvloeistof ( net als bij de tandarts) ingespoten, daarna
moest ik zeggen of de pijn verdoofd (dus weg)
was, de pijn aan de rechterkant van de nek was weg (lekker gevoel). De
hoofdpijn helaas niet.
Volgende week gaat hij nog een keer proberen om ook de hoofdpijn te verdoven
( de goede plaats te vinden).
Helaas werkt zo'n verdoving natuurlijk maar tijdelijk, maar als de juiste
plaats gevonden is kan deze zenuw
een langere tijd worden uitgeschakeld.
Het is een beetje moeilijk voor mij om dit zo uit te leggen, ik hoop dat
jullie het snappen.
Groetjes,
Karin

Re: moedeloos

2008-10-30 10:13:19

Nou,eerlijk is eerlijk, bij mij was de tweede keer eigen schuld, dikke
bult.
Niet opgelet bij het instappen.
verkroppen.
Dát kan ik me levendig voorstellen. Zelf ben ik eigenlijk blij dat ik
daar niets mee te maken heb als ik jullie verhalen zo hoor.
Succes bij je strijd, maar probeer het wel af en toe los te laten als
je kunt.
Doe mij die arm maar, ook die elektronische armen geven een warm
gevoel, dank je.
Gepaste stilte? Stilte vind ik heerlijk. Raar maar waar, van een
stille heldere nacht kan ik gewoon genieten.
Een elektronische arm ook om jouw schouder en sterkte,
groetjes,
anneke

Re: moedeloos /voor Peter

2008-10-30 10:06:04

Hoi Peter,
Hartstikke goed, wij zijn er toch voor elkaar, waar anders vind je altijd
zoveel begrip
als hier, we weten volgens mij allemaal precies wat je bedoelt als je het
even hebt gehad.
Daar ben ik het helemaal mee eens,alhoewel "die riemen" het af en toe
behoorlijk laten afweten.
Ik denk iedere keer maar weer: na slechte, komen geheid weer goede tijden.
Hou je haaks Peter,
Groetjes,
Karin

moedeloos

2008-10-30 03:09:23

Hoi allemaal,
Het is een schrale troost, maar ook ik zit stuk, weet niet waar aan het
ligt, als ik de singalen lees denk ik verdomme, en dat waarschijnlijk
vanwege het feit dat een of andere klojo je in puin heeft gereden.
In ieder geval is dit voor mij weer reden te meer om in verzet te komen,
tegen die grote verzekerings maatschappijen. Hun die een schrale troost
kunnen zijn in ons donker hol.
En dan maar doen dat wij het schuld zijn. nooit en nooit.
Ik kan die onrechtmatigheid, die ons ook aangedaan wordt niet verkroppen.
In die zin zal ik blijven proberen jullie te ondersteunen en als het moet
een computer arm om je schouder.
Allemaal veel steun toegewenst en let op elkander.
Dit is een van de redenen dat we een groep mensen zijn met dezelfde
gevoelens en dat we elkaar gevonden hebben in de strijd, die strijd hebben
we niet verloren, maar we roeien verder met de riemen die we hebben, het is
pompen of verzuipen.
Mijn motto is "die niet wilt verzuipen is wijs als ie zwemt"
Nee dit keer geen muziekje.
Met vriendelijke groet Peter Bosman
bosmanp@...

dubbele gevoelens/storm in mij.

2008-10-30 01:39:03

Hallo allemaal,
Lange donkere nachten doen af en toe dingen van mijn toetsenbord
komen....
Kennen jullie dat ook, dat heen en weer geslingerd worden door
gevoelens? Aan de ene kant de energie voelen om iets te gaan doen en
dan afknappen op het moment dat je het doen gaat?
Of zelfs het omgekeerde, doodmoe zijn, weten dat iets gewoon nog moet,
er met een soort wanhoop aan beginnen en dan merken dat het best lukt?
Het gevoel hebben dat soms alles dubbel is zoals in "storm in mij"
hieronder?
Buiten stormt het
de wind buldert om het huis,
binnen is het rustig en stil.
Buiten stormt het
in mijn hoofd stormt het.
Mijn oude ik duikt op
er borrelt een tomeloze energie
tegen die wind in wil ik.
Buiten stormt het
ik doe het, ik ga....
Al snel mengen zich tranen met regendruppels
want ik ging met mijn huidige ik
ogenschijnlijk vol energie, nam ik louter vermoeidheid mee.
Buiten stormt het
en in mij... brult een orkaan.
Anneke

Re: emotie????Willem

2008-10-29 16:22:36

Hallo Willem,
ik doodmoe.
Dat vermoedde ik al, de boog kan niet altijd gespannen staan, dit is heel
herkenbaar,
je wilt de dingen waar je veel plezier in hebt zo graag doen, later krijg je
dan toch de rekening.
Voorbeeld mijn
Dit zijn de dingen die je er eigenlijk niet bij kan hebben, het
"vreet"energie, maar ja, soms gebeuren dit soort dingen nou eenmaal, gaat
het weer goed met Narda? Wat een eikel zeg, was dit jouw eigen dierenarts?
Ik zou ook behoorlijk nijdig worden, bloed je hond zowat dood en wil hij
niks doen, het is toch logisch dat ook de hond bang is en pijn heeft in zo"n
situatie en daardoor gaat grommen.
Dit stukje van Anneke bezorgt mij iedere keer weer kippevel en inderdaad het
blijft actueel.
Ook ik heb hier heeeel veeeel aan!!!!!
Kop op Willem,
Groetjes,
Karin

Re: Reactie voor Anneke (en de rest) over melatonine

2008-10-29 02:22:33

Hoi Hans
Bedankt voor je informatie, het staat in het mapje geheugen en als het zo
blijft gaan met mijn slaapgedrag, ga ik er binnenkort denk ik maar eens werk
van maken.
Ja, die nieuwsgierigheid houd me alert en vaak bezig ook :-))
groetjes,
Anneke

Re: Emotie; RAC voor Inge

2008-10-29 00:28:43

----- Oorspronkelijk bericht -----
Van: Siebren en Inge <siebren&inge@...
Aan: <whiplash-nl@onelist.com
Verzonden: maandag 6 december 1999 10:59
Onderwerp: [whiplash-nl] Emotie; voor Carla en al die anderen.
Beste Inge,
Ze zijn daar wel wat gewend, ook in onze groep zijn de nodige tranen gelaten
en dat lucht alleen maar op. Mentaal word je er gewoon sterker gemaakt,
zodat je ook met de emoties beter weg weet. Mentale en fysieke conditie
hebben veel met elkaar te maken, ik merk zelf dat ik nu ik fysiek sterker
ben ook mentaal overal beter tegen kan.
Vandaag ben ik weer aan het werk gegaan, eerst weer voor halve dagen en
daarna langzamerhand uitbreidend naar de 3 hele dagen van voor het ongeluk.
Ik had zin om weer aan het werk te gaan, mijn collega's weer te zien.
Werd hartelijk ontvangen door iedereen, mijn baas heeft me zelfs begroet met
drie dikke zoenen! En dat doet me goed, daarvan krijg ik bijna de tranen in
de ogen, alleen deze keer van vreugde.
Groeten, Wilma
****************************************************************************
********************
****************************************************************************
********************

Re: emotie???? Sterfgeval

2008-10-28 20:47:37

----- Oorspronkelijk bericht -----
Van: carla van soeren <famvs@...
Aan: <whiplash-nl@onelist.com
Verzonden: maandag 6 december 1999 0:25
Onderwerp: [whiplash-nl] emotie????
normaal al niet makkelijk maar nu helemaal niet.We hebben een sterfgeval in
onze kennissenkring en ik zit ook nu weer tranend op die stomme computer.
Beste Carla,
Het is toch niet zo gek dat je verdriet hebt als een dierbaar persoon
overlijdt, het zou te gek zijn als je er zo overheen kon stappen.
Wat de pijn betreft, laat je niet geheel door die pijn leiden, het helpt
vaak om toch dingen te doen waar je plezier in hebt. Het verzet de zinnen en
mijn ervaring is dat je dan minder last hebt.
Klinkt misschien als een cliche, maar het is toch maar al te waar. Ik wens
je veel sterkte en laat je niet kisten, je bent sterker dan je denkt!!
Groeten, Wilma
Ook nog eens veel meeer pijn dan gewoon en dat is dan al pittig, maar die
tranen .....
****************************************************************************
********************
****************************************************************************
********************

Emotie; voor Carla en al die anderen.

2008-10-28 09:40:53

Beste Carla en verder iedereen!!
Ook al had ik het nooit van mezelf gedacht, toch ben zelfs ik nu vreselijk
emotioneel. En soms om bijna niks hoor. Het kan al een hongerkindje zijn op
tv, of een zielige film of een liedje op de radio... Vroeger (hoort mij, ben
pas 29...) zei ik, nou sneu hoor en ging dan gewoon verder met waar ik mee
bezig was. Maar nu heb ik blijkbaar een 24-uurs team op de sluizen zitten,
want ze worden om het minste of geringste geopend... Volgens sommige
doorgewinterde WLers gaat het na verloop van jaren (...) iets beter maar
uiteraard niet bij iedereen. Zoals een collega WLer al zei, laat maar
stromen die tranen, altijd beter dan dat je alles onbewust opkroptIk moet cq
MAG binnenkort naar het Rug Advies Centrum Groningen voor een 4-weekse
training, ben natuurlijk ook doodzenuwachtig dat ik steeds zit te janken...
. maar ja daar moeten de mensen dan maar aan wennen. "Wij WLers" moeten aan
zoveel dingen wennen... Kortom Carla je bent zeker niet de enige, niet de
eerste en vast ook niet de laatste die hier last van heeft. Dus meid kop op
en gewoon doorgaan.
Groet van Inge (snif).

re margriet emotie

2008-10-28 07:14:53

Hallo Margriet,
Heel erg bedankt voor je fijne reactie.Fijn begrip te vinden hier op de
lijst.Naar voor je dat jij ook zo'n last hebt om die tang te vinden.
Kon ik er maar ergens een kopen.......
Carla.

Re: emotie????

2008-10-28 05:06:32

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: carla van soeren <famvs@...
Aan: whiplash-nl@onelist.com <whiplash-nl@onelist.com
Datum: maandag 6 december 1999 0:24
Onderwerp: [whiplash-nl] emotie????
normaal al niet makkelijk maar nu helemaal niet.
Reactie Joop:
Gelukkig dat je die tang niet kunt vinden. Emoties moeten eruit. De een doet
het door boos te worden de ander door stil te worden en jij door te huilen.
Wees blij, door tranen komt, ruimte.
Luister Carla is het gek dat je verdriet hebt als er iemand in je
kennisenkring overlijd? ik zou het gek vinden als je dat niets doet.
Ik zelf heb het onlangs ook gemerkt met het overlijden van een goede vriend.
Ik ga elke week even naar het kerkhof, gewoon even een babbeltje met hem
maken.
En soms komen er ook wat tranen, nooit gehad. Door die whiplash zijn emoties
streker geworden. Daar is vlgs mij op zich helemaal niets mis mee.
Eigenlijk ben ik wel een beetje blij met die emoties. Het zou toch gek zijn
als iets wat ons is "overkomen" ons niets doet.
We hebben een sterfgeval in onze kennissenkring en ik zit ook nu weer
tranend op die stomme computer. Ook nog eens veel meeer pijn dan gewoon en
dat is dan al pittig, maar die tranen .....
Joop:
Paniek herken ik niet, wel onzekerheid. Misschien vertaal jij je onzekerheid
wel in paniek. en.. onzekerheid is toch ook weer heel normaal.
Hoe nu verder?.
Ineens is alles verandert, wat nu. Carla het is niet gek maar eigenlijk heel
gewoon.
Blijf mailen en als je wil ook prive.
Sterkte Joop.
en..... we gaan gewoon door hoor.

emotie????

2008-10-27 20:29:29

Hallo, allemaal
Heeft iemand een tip om emotioneel wat sterker te kunnen reageren, met emoties
wat beter om te kunnen gaan.
Kan die tang maar niet vinden om de waterkraantjes dicht te draaien, normaal al
niet makkelijk maar nu helemaal niet.We hebben een sterfgeval in onze
kennissenkring en ik zit ook nu weer tranend op die stomme computer. Ook nog
eens veel meeer pijn dan gewoon en dat is dan al pittig, maar die tranen .....
Ik weet het niet meer .... ik kan ook niet meer.....
ben ook ontzettend moe, zoals natuurlijk wel meer van jullie.
Dat emotionele heb ik eigenlijk steeds al gehad, alleen is het nu wel heel eerg,
wanhopig, raak soms gewoon in paniek.
Herkent iemand dat??
Carla.

Reactie voor Anneke (en de rest) over melatonine

2008-10-27 13:43:47

Hoi Anneke en de rest
Ja, na verwijzing via je huisarts (want deze heb je overtuigd) maak je een
afspraak bij Dr Smits.
Deze laat je waarschijnlijk een "speeksel onderzoek"ondergaan (om je eigen
aanmaak van melatonine te bpalen)
met deze resultaten zal hij je melatonine voorschrijven en aangeven hoelaat je
moet slikken
prima, m,n vermoeidheid is stukken teruggedrongen.
Wel moet ik er om denken niet te veel hooi op m'n vork te nemen dus alles rustig
aan dan gaat het redelijk
(NATUURLIJK NOG LANG NIET ZOALS VOOR HET ONGELUK , MAAR JA WEL BETER)
GROETJES TERUG
HANS P.
********************************************************************************
****************
********************************************************************************
****************

Re: Welcome to <a href="/group/whiplash-nl1/post?postID=j7wN-IOcH8uWNGy691riLMH4OLRG8XMs2Vh81xma7TYBbMb27sUft2mw9gj-xnMIcWcfP2RxZQ-YZ3Dx1lk">whiplash-nl@onelist.com</a>

2008-10-27 05:52:27

Mijn vrouw heeft in februari 1999 een val gemaakt met skiën en heeft
daarbij een spier in de nek "verrekt".
Na ongeveer twee weken kreeg ze last van haar nek en hoofd en heeft
sindsdien haar werk als lerares LOM onderwijs en remedial teacher, niet
meer kunnen uitoefenen. Eeen eindeloos aantal therapeuten later zijn we
nog niet veel verder dan bij het begin. Hoewel ze een aantal typische
Whiplash klachten niet heeft (concentratiestoornissen, last van slecht
zien, ed.) is er wel een nadrukkelijke beïnvloeding van de hersenen, wat
leidt tot zware depressieve buien en disfunctioneren.
Wat we hopen is ervaringen van anderen te horen die kunnen leiden tot
een verbetering van de inmiddels onhoudbare situatie.

candans voor anneke

2008-10-27 05:24:17

***hoi anneke,
***even een late reactie. ik loop verschrikkelijk achter met de mailtjes,
maar moet er nog maar 50 van de 180... puff puff
*** ik heb geen idee. Hij is altijd zo bot, maar dit keer was het anders.
Lees mijn vorige mail maar.
zijn.
***ja maar dat is heel moeilijk. gelukkig was hij inslaap gevallen toewn ik
weg ging en werd pas wakker tien minuten voordat ik de deur weer
instapte:-)))
***ja zeker, dank je
***Kus wendy

candans:-))))

2008-10-26 23:48:06

***Dank je wel martin,
Hallo allemaal.
Het is voor de eerste keer dat ik een normaal gevoel kreeg bij rietkerk. Het
ging hartstiike goed. Hij behandelde mij een keertje normaal. Ik heb meteen
de medische keuring gehad. Hij heeft niet aan mijn rug en nek gezeten. (Hij
was er al zelf achter gekomen dat het ook zijn fout was dat ik zwanger werd)
Maar heeft wel mijn armen nagekeken. Hij heeft ze opgemeten, reflecen
nagekeken. Bloeddruk en polsslag opgemeten. Ook moets ik op de weegschaal.
Ik schrik me door. Ben nog lichter dan voor de zwangerschap. WAAR BLIJVEN
MIJN KILO'S NOU. IK HAD ZOVEEL MENSEN DIE ZE KWIJT WILDE.
Verder heeft hij weer een beperkingen lijst ingevult. als het goed is hoef
ik niet meer bij hem terug te komen, maar krijg ik nog een keer een brief
dat ik naar de arbeidsdeskundige moet.
Zal mij benieuwen.
eindelijk was het een keertje positief. Ik ging met een tervreden gevoel
naar huis en mijn zoon ophalen. Maar mijn vriend zal het nooit meer worden.
Kus Wendy

Re: afmeldingen, aanmeldingen, ledenlijst

2008-10-26 10:52:25

Hallo Harriëtte e.a.,
Zowel aan- als afmeldingen komen nooit op de lijst, o.a. omdat dat geheel buiten
mij omgaat. Als mensen zich bij aanmelding voorstellen komt dat meestal wel
automatisch op de lijst, omdat men altijd een akkoordverklaring met de privacy
en netiquette dient op te sturen anders wordt men van de lijst verwijderd
(gebeurt ook nog wel eens). Als mensen voor hun vertrek een afscheidsbericht
plaatsen is het bekend, maar de meeste vertrekkende mensen doen dat in stilte.
Soms sturen ze (eventueel op verzoek) een bericht wat alleen voor mij als
beheerder bestemd is.
Mensen komen en gaan, om diverse redenen, dat is nou eenmaal het leven van een
e-maillijst. Als ze alleen kwamen en niet gingen was het aantal leden hier al
meer dan dubbel zo groot geweest. Ik ken trouwens geen enkele lijst waar aan -
en afmeldigen op de lijst geplaatst worden, om begrijpelijke redenen.
Wie er lid is kun je zien op de ledenlijst bij Onelist. Lid wil niet perse
zeggen dat men ook lezend lid is, soms staan mensen een tijdje of heel lang op
"no mail", om diverse redenen. Als mensen geen lid meer zijn en er komt
toevallig nog een bericht voor hen dan stuur ik het als service door, als ik het
tenminste in de gaten heb.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, waarom het is zoals het is.
vriendelijke groeten
Wouter van Eldik
_ " _
(_ \ | /_ )
( / | \ )
Door familie-omstandigheden kom ik nog niet aan inhoudelijke reacties op
whiplashberichten toe helaas.

Re: candans

2008-10-26 10:30:07

----- Oorspronkelijk bericht -----
Van: S.Koot <s.koot01@...
Aan: <whiplash-nl@onelist.com
Verzonden: 3 december 1999 8:54
Onderwerp: [whiplash-nl] candans
Hoi Wendy,
Voor mij is het rond de tijd dat je dit schreef al weer laat:-))
Omdat je bang bent dat hij iets gaat voorstellen dat jij (nog)niet aan kunt?
en gewoon omdat je door die rottige Whiplash waarschijnlijk veel onzekerder
bent dan voor die tijd. (maar ja, toen hoefde je ook niet naar cadans denk
ik)
maar zitten malen of alles wel goed gaat.
Met Mitchel gaat dat wel goed hoor, hij kent zijn oma toch ook?
Jullie zullen er beiden aan moeten wennen af en toe even niet samen te zijn.
Of alles goed gaat bij cadans zal je denk ik meer dwars zitten.
jong) Al naar de wc. Goed begin van de dag.
Je bent gewoon een z....... :-))
Heb ik gedaan, heeft het geholpen?
groetjes,
Anneke

Reminder - Live kletsen met vele anderen

2008-10-26 02:08:28

We would like to remind you of this upcoming event.
Live kletsen met vele anderen
Date: Sunday, December 05, 1999
Time: 09:00PM - 10:00PM CET (GMT+01:00)
Hallo allemaal,
Zondag 5 december is er weer chatten in het whiplash-nl
Praathuis. Dus neem je pepernoten en kado's mee en laat "zien"
wat Sinterklaas je gebracht heeft.
Afgelopen zondag was het succes nog meer en groter dan de
voorgaande keren. Nog even en we kunnen de hele zondagavond tot
chatavond maken voor de whiplashers.
Als je nog voorstellen hebt op dat gebied, laat het dan altijd
even weten. Rechtstreeks naar mij of op de whiplash-nl-Agenda,
waar alle opmerkingen over het Praathuis geplaatst kunnen
worden.
Dus iedereen is wederom van harte welkom in het PRAATHUIS,
zondagavond om 21:00 uur. Chiau.
Het internetadres van het Praathuis is http://hey.to/whiplash/
Mocht dat niet lukken dan zal
http://members.tripod.lycos.nl/whiplash_nl/praat.html altijd
lukken.
groetjes
Wouter van Eldik

candans

2008-10-26 00:10:26

Hallo allemaal,
Jeetje, wat is het nog vroeg voor mij. Ja, ik ben mijn bed uitgerodt. Ik sta
stijf van de zenuwen.
Strals mag ik naar mijn grote vriend Rietkerk. Zal mij benieuwen wat hij
allemaal te zeggen heb.
Waarom ben ik toch altijd zo gestressd als ik naar hem toem oet.
Maar dat zal niet het inige zijn. Ik breng mitchell dan voor een uurtje naar
mijn moeder. Het is de eerste keer dat ik hem alleen achter moet laten. Hij is
momenteel zo'n mama kindje. Kan me wel voorstellen, want hij ziet me 24 uur per
dag.
De vorige keer dat we naar cadans gingen was sjon mee geweest. We hebben toen
mitchell samen weg gebracht. Dan heb je buiten wat aanspraak, maar nu ga ik
natuurlijk alleen maar zitten malen of alles wel goed gaat.
Ik word niet goed van me zelf. Loop al de hele ochtend (en die is nog zo jong)
Al naar de wc. Goed begin van de dag.
Ik houd jullie op de hoogte wat men. Rietkerk gezegt heb. Al weet ik niet of dat
vandaag nog zal zijn.
Vanavond vieren we vast Sjons verjaardag.
Veel liefs en duim voor me.
Kus wendy

MEDISCH / WERK hersenstam , rac etc.

2008-10-25 09:41:31

Beste Marco, Joop en andere lezers,
Ik heb nu ruim 6 jaar whiplash klachten en ben bij diverse instanties onder
behandeling geweest, oa, Leefstijf Trainings Centrum, Mind at Work en de
zenuwarts Busart. Bij elk werd duidelijk verteld dat zowel fysieke als
cognitieve inspanningen dezelfde pijn reflexen geven. Dit komt doordat er
een mis communicatie is met de hersenstam, trouwens onze "oerbron". Tevens
zijn er bij de mensen met het whiplash syndroom fijne scheurtjes in de spier
en bindweefsel welke tot de gemene pijnklachten lijden. Deze scheurtjes zijn
slechts zelden waarneembaar en dus is de medische wetenschap geneigd om te
zeggen dat het tussen je oren zit.
Omdat de rug en nek juist met deze fijne beschadiging behebt is zijn de
pijnklachten dus niet met grof geweld, zoals ik de zware duurtraining bij
het RAC maar benoem. Dus herstel door zo een training is naar mijn mening
eerder fnuikend dan bijdragend aan herstel. Cognitief is er wel het een
en ander aan te doen door speciaal hiervoor geschreven dagprogramma's.
Verder is en blijft het hele whiplash gebeuren een zaak die echt tussen
de oren zit omdat daar nu eenmaal ons verstand en gevoel bewaart en
bestuurt wordt.
Marco in ieder geval veel sterkte met en bij het RAC.
Cees van der Hout
cvdhout@...
http://www.StjenSoen.nav.to

afmeldingen

2008-10-25 05:23:00

Hallo wouter en iedereen,
Ik kom per toeval achter dat een aantal mensen van de lijst zijn gegaan de
afgelopen twee weken. Waarom komen deze afmeldingen niet op de lijst, ik
vind het wel prettig te weten wie er nog "aanwezig" is en wie niet.
Groetjes Harriëtte

oproep

2008-10-25 01:56:49

doorgestuurd vanaf het whiplashforum
vriendelijke groeten
Wouter van Eldik
_ " _
(_ \ | /_ )
( / | \ )
Hoi, ik ben jeroen en ik ben 7e jaars student aan de Technische Universiteit
in Delft en ben onlangs begonnen met afstuderen op de Erasmus Universiteit
( bij prof Snijders, afdeling biomedische natuurkunde en technologie).
Mijn opdracht betreft het ontwerpen van "iets" dat gebruikt kan worden
bij de behandeling van whiplash-patiënten in de vorm van meten van de
bewegingen en de voortgang van de revalidatie. Er is wel al een aantal
producten op de markt, maar die voldoen niet aan alle eisen die door de
patienten en therapeuten gestelt worden. (comfort, fixatie apparaat, al
dan niet vastgelegde bewegingen, prijs, dataverwerking, etc, etc.
Ik zou graag in contact komen met personen die negatieve of juist positieve
ervaringen hebben opgedaan met behandelingen tegen whiplash of aanverwante
klachten. Alle info is welkom, zowel van behandeling zonder apparaten als
met. Doel van de opdracht: protoype ontwikkelen van een instrument dat
in productie kan worden genomen en gebruikt kan worden als ondersteuning
bij de behandeling van whiplash patienten en wel zo goedkoop mogelijk,
om zoveel mogelijk patienten te kunnen helpen.
Ik heb daarvoor een heleboel informatie voor nodig, om vast te stellen
aan welke eisen zo'n apparaat moet voldoen. Wie wil mij helpen met info?
Ik wil binnen ongeveer 2 weken een lijst met vragen klaar hebben die ik
kan voorleggen aan patienten, artsen, therapeuten, etc, etc. Ben je
geinteresseerd, of weet je iemand die me kan helpen, mail dan naar
prop@... of j.t.m.prop@... of bel me even op
('s avonds meestal 015-2140944)(weekend: 030-2544565) Op beide nummers
kun je ook mail of telefoonnummer doorgeven of inspreken, dan bel ik zo
snel mogelijk terug.
Groeten, Jeroen
PS: als je nog ergens een mailinglijst weet met belanghebbenden:
stuur dit bericht maar door!!!

Re: Emoties .....voor Nikki

2008-10-24 20:55:54

----- Oorspronkelijk bericht -----
Van: Claudia <claudia@...
Aan: <whiplash-nl@onelist.com
Verzonden: 2 december 1999 20:20
Onderwerp: [whiplash-nl] Emoties .....voor Nikki
Helaas is het bijna zo dat je een WL moet hebben om iemand te kunnen
begrijpen.
Maar jijj hebt het getroffen begrijp ik.
Ja maar Claudia, hij "zanikt" niet, hij is bezorgd. En wij zijn door die
gekke WL rare wezens geworden. Als iemand ons onze gang laat gaan vinden we
vaak dat ze hard zijn, geen aandacht hebben. Als iemand ons probeert te
remmen, vinden we weer dat we dat allemaal best zefl kunnen uitmaken.
Maar je vriend kan er waarschijnlijk ook niet goed tegen om te zien dat jij
zo'n pijn hebt. Hij is net zo machteloos als jij.......
Tenminste zo ervaar ik dat thuis.
Ze hebben wat met me te stellen af en toe :-))
Groetjes,
Anneke

Re: Km-vergoeding

2008-10-24 12:03:32

Ik krijg de zelfde vergoeding,
Groetjes
Hans Ploeger

Emoties .....voor Nikki

2008-10-24 10:05:52

Hoi Nikki,
feit dat ik heel veel dingen niet meer kan doen en dat heel veel van mijn
dromen en ambities niet meer waargemaakt kunnen worden.
Ik schrijf ook alles op......Gewoon alles van je afschrijven.....En later om
weer terug te kijken, als ik nu kijk naar de aantekeningen van 1 jaar
geleden.......Nou dan zie ik toch wel wat vooruitgang...........
lieve vriend die er over wil praten en die het begrijpt tenminste in zoverre
het whiplash gebeuren te begrijpen valt.
Ja dat is fijn hoor, een vriend die alles begrijpt........Alleen als ik iets
teveel doe, dan zit hij al te zaniken dat ik rustig aan moet doen.....Anders
lig ik weer plat.........
Heel begrijpelijk, maar soms moeilijk..........Voor sommige dingen heb ik de
pijn wel over.............Dat begrijpt hij niet.........
Maar ik ben blij dat ik hem heb............
Dikke Knuf van Claudia............Wie is DJ????

Informatie Pain Gone Pen (lange tekst, sorry!!!)

2008-10-23 22:06:46

Hoi Peter en alle anderen,
Zoals beloofd, hierbij de tekst van de Pain Gone Pen. Ik zal eerst de tekst van
de algemene informatie overnemen en daarna de specifieke voor Whiplash. Ik kan
in ieder geval al wel zeggen dat ik vandaag met het bedrijf gebeld heb om hem te
bestellen. Het blijkt dat het bedrijf op loopafstand van m'n huis zit, dus op
voorstel van de man die ik aan de lijn had, ga ik morgenochtend de pen zelf
halen en krijg ik direkt ook nog instructie hoe ik hem moet gebruiken. Altijd
handig voor dit "domme blondje".. Ik dus... Affijn, dat ben ik sinds de
aanrijding. Daarvoor was het kunstmatige intelligentie. :-)
Ik zal jullie op de hoogte houden van de werking van deze pen. Als hij werkt,
dan zouden er misschien meerdere mensen profijt van kunnen hebben.
Hierbij de tekst.
Pain Gone Pen
Een nieuwe manier om pijn te behandelen zonder medicijnen.
Welke pijn(en) kan ik met de Pain Gone Pen behandelen?
Pain Gone heeft effect bij zowel acute als chronische pijnen. Opmerkelijk goede
resultaten heeft de pen bij tenniselleboog/arm en muisarm/hand, CTS ofwel RSI
(Repetitive Strain Inury) aandoeningen. Voorts bij pijnen zoals spierpijn,
rugpijn, schouderpijn, nekpijn, pijn in armen en/of handen, hoofdpijn, migraine,
spierpijn (zweepslag), gewrichtspijn, sportblessures, peesschedeontsteking,
arthritis en Whiplash (nekzweepslag).
Hoe behandel ik pijn met de Pain Gone Pen?
Houdt de Pain Gone Pen in uw hand zoals op de afbeelding getoond wordt en klem
uw wijsvinger stevig om de metalen ring. Plaats de pen op de pijnlijke plek of
het stimulatiepunt (=accupunt). Druk op de rode knop en "klik" nu 30 tot 40
keer. Uw Pain Gone Pen zal bij iedere klik een lichte, aangepaste electrische
puls afgeven, die het natuurlijke, lichamseigen pijn blokkeringssysteem
activeert.
Hoe sterk is de pijnverlichting en hoe snel werkt de pen?
De pijnverlichting van Pain Gone is het sterkst bij plaatselijke pijnen. Pijnen
die van een bepaald punt uitstralen, zoals tenniselleboog en nekzweepslag
(Whiplash). Pain Gone verlicht bij gelokaliseerde pijnen in 80 % van de gevallen
de pijn sterk of volledig. Eigen klinisch onderzoek heeft dit bij acute
tenniselleboog aangetoond. De pijn vermindert in minuten. Pijnverlichting kan
uren aanhouden. Gemiddeld zijn 3 behandelingen per dag toereikend.
Is de Pain Gone veilig?
Pain Gone is veilig en heeft geen bijwerkingen. De pen heeft geen invloed op de
reactiesnelheid en rijvaardigheid. De pen is milieuvriendelijk en gebruikt geen
batterijen.
Kan iedereen Pain Gone gebruiken?
De pen geeft een lichte electrische puls. Mensen met een pacemaker mogen daarom
Pain Gone niet gebruiken. Bij zwangerschap en epilepsie dient de (huis)arts
geraadpleegt te worden en verder mag U de pen niet in of tegen de ogen
gebruiken. Op natte of beschadigde huid (wond, wrat, blauwe plek) en op metalen
implantaten (bijvoorbeeld heup of knie) wordt behandeling afgeraden omdat de
lichte puls als onprettig ervaren zou kunnen worden. Ingeval van twijfel over de
oorzaak, raadpleeg uw (natuur)arts, fysiotherapeut, acupuncturist of
pijnpolikliniek.
Hoe werkt Pain Gone?
De techniek is een reeds tiental jaren beproefde medische techniek genaamd
"Transcutaneaous Nerve Stimulation"(TNS). Dit betekent zenuwstimulatie door de
huid en wordt onder andere toegepast in pijnpoliklinieken. De werking van TNS
berust op het stimuleren van de zenuwbanen waardoor pijnstillende "endorphines"
worden vrijgemaakt. Deze "endorphines" = lichaamseigen morfine blokkeren de
pijn.
Hoe vaak mag ik behandelen en hoe lang gaat de Pen mee?
Afhankelijk van de pijnklacht en de vorm (acuut of chronisch) mag de pen
meermaal daags worden gebruikt. In de regel wordt drie maal per dag behandeld.
Het meermaal daags gebruiken in tijden van het optreden van sterke pijn is
toegestaan en absoluut veilig. De pen wordt voor minstens 100.000 klikken
gegarandeerd. Bij dagelijks drie behandelingen van dertig pulsen op een
pijnplaats, zoals bijv. tenniselleboog, kan de Pain Gone meer dan twee jaar
worden gebruikt.
Is Pain Gone aangemeld en geaccepteerd door de overheid?
Pain Gone is een medisch artikel met CE certificatie klasse 1. CE is een
wettelijk verplicht keurmerk voor medische artikelen in de Europese Gemeenschap.
De pen is aangemeld bij het Ministerie van Volksgezondheid en als medisch
artikel geaccepteerd voor toepassing in Nederland. Pain Gone is een echte
innovatieve ontwikkeling en wordt gefabriceerd in Denemarken.
Hoe groot en zwaar is Pain Gone?
De Pain Gone lijkt op een "dikke" balpen. De pen is 13 cm lang en weegt ongeveer
42 gram. De vormgeving en het zakformaat maken directe toepassing bij pijn
mogelijk. Je kunt hem altijd bij je dragen. Pain Gone functioneert ook door
dunne kleding. De pen is dus overal te gebruiken.
Wat ontvang ik bij bestelling van de Pain Gone?
Bij de Pain Gone ontvangt u:
a.. een duidelijke Nederlandstalige gebruiksaanwijzing
b.. een technische specificatie van het product
c.. een overzicht van pijn, ziektebeelden en pijnlijke lichaamspunten die
behandeld kunnen worden en een overzicht van de stimulatiepunten (acupunten) die
bij de ziektebeelden / lichaamspunten behandeld kunnen worden.
Wat kost Pain Gone en wordt de pen door de Zorgverzekeraar vergoed?
De prijs bedraagt f 97,50 inclusief BTW en exclusief f 3,60 verzendkosten. Er
zijn zorgverzekeraars die de aankoop van de pen vergoeden veelal uitsluitend bij
chronische indicaties. U verhoogt de kans op vergoeding door de in te sturen
factuur te begeleiden van een geschreven motivatie (recept) door een specialist,
(natuur)arts, therapeut of andere behandelaar; een zogenaamde artstenverklaring.
Nou, voor zover een deel van de informatie die ik ontvangen heb. Er is nog meer
en dat zal ik privé naar Peter sturen. Als anderen die informatie ook willen
hebben, dan zal ik die alsnog sturen.
Veel liefs,
Marianne v.d. Kooij

enquete

2008-10-23 17:21:50

Lieve Whiplashers,
Ik heb, net als jullie, vele malen begrepen dat er diverse hiaten zitten
in het traject dat "herstel van een whiplash" heet. Ik kan er zelf al
een aantal bedenken, en velen van jullie hebben dezelfde maar ook
andere.
Om te ontdekken wat deze hiaten zijn, welke behoeften een whiplasher
heeft, wat niet geregeld is, enz. wil ik een enquete uitvoeren onder de
leden van deze lijst. Uit deze enquete moeten een beeld komen wat
aangeeft wat op dit moment de tekortkomingen zijn die je hebt als
whiplash patient.
De uitkomsten van de enquete wil ik allereerst voorleggen aan de leden
van de lijst. Vervolgens wil ik op zoek gaan naar oplossingen voor
betreffende uitkomsten. Hopelijk dat wij als patient er nog wat aan
hebben, maar toekomstige patienten worden er ook mee geholpen. Uiteraard
worden alle persoonlijke gegevens vertrouwelijk behandeld en zullen niet
doorgegeven worden aan anderen zonder toestemming
Om de inspanning die de deelnemers moeten leveren niet te intensief te
maken wil ik deze enquete in een aantal keer uitvoeren. Je krijgt een
paar keer achter elkaar een mailtje met daarin een aantal vragen. Die
mail je terug met je antwoorden en klaar is klara. Ik lever aan het
einde een rapport met de belangrijkste conclusies. Misschien dat ook de
whiplash-stichting er wat mee kan, who knows .. ??? Wat vinden jullie
van het idee ?
Graag ontvang ik van jullie een retour-mailtje met je reacties en/of
aanbevelingen, en uiteraard een antwoord op de vraag of je mee wil doen.
Stuur dit echter wel naar mijn persoonlijk e-mailadres en niet naar de
lijst, anders staat die vol met antwoorden en dat is niet de bedoeling.
Je kan hem naar mij retourneren door "reply to all" te kiezen en de
adressen met onelist.com weg te halen. Ik blijf dan als enige staan.

Re: [whiplash-nl] melatonineprijs Harriëtte

2008-10-23 16:05:12

Onderwerp: Re: [whiplash-nl] Re: [whiplash-nl] melatonine
De prijs is even anders dan op internet stond, f 39,95 inclusief f 5,00
verzendkosten.
Sorry, dit was dus valse voorlichting door valse internetvoorlichting :-))
Ik vind wel dat ze dan wat beter mogen helpen, straks krijg ik er ook nog
pijn in mijn portemonnee bij.
en dat bevalt lex prima:-))
groetjes
Anneke
Ik zou zeggen, welterusten:-)))
weer niet dus.
groetjes, Anneke

Km-vergoeding

2008-10-23 09:10:17

Hoi iedereen,
Ik had een vraag:
Ik krijg een km-vergoeding van 40 cent/km (vastgesteld door mijn
advocaat) voor bezoeken aan doktoren, woon-werkverkeer. Hoeveel krijgen
jullie vergoedt? Moet dit niet hetzelfde zijn wat de belasting hanteert?
Groetjes
Ralph

Neuro Orthopaedisch Centrum Bilthoven

2008-10-23 07:08:39

Hoi iedereen,
Heeft iemand ervaring met het Neuro Ortohpaedisch Centrum in Bilthoven
en m.n. met neuroloog Beijersbergen? Ik moet er 7 december naar toe voor
een onafhankelijk onderzoek.
Groetjes
Ralph

RE: Verzekering "meer dan een"

2008-10-22 15:24:55

Beste Inge,
Over die ongevallen vezekering kan ik kort zijn wat er bij mij is gebeurd.
a) de maximale afkeuring bij een keuring is voor het letsel 5% maar dan moet
je een kamer plantje zijn bij mij was 4%.
b) de pshychologische afkeuring weet ik niet hoeveel daar maximaal op staat
maar bij mij was dat 6%.
Dus een eenvoudige rekensommetje is:
als je bent verzekerd voor f 87000,=
en daar 4% letsel + 6% pshichische klacten is totaal 10% van f 87000 = f
8700 wat ze je dan uitbetalen.
Ik hoop dat je hier voldoende informatie hebt gekregen.
Groetjes Rene,
-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: P.Bosman [mailto:bosmanp@...]
Verzonden: dinsdag 30 november 1999 13:43
Aan: whiplash-nl@onelist.com
Onderwerp: Re: [whiplash-nl] Verzekering "meer dan een"
From: "P.Bosman" <bosmanp@...
Beste Inge,
Ik weet niet hoe jouw polis is opgesteld, maar een bvb. gezinsongevallen
verzekering betaald alleen uit, op gond van blijvend letsel (invaliditeit)
en dan na mate van geheel of gedeeltelijk functie verlies.
Dergelijke verzekering zal niet kijken nnar het percentage
Arbeidsongeschiktheid (A.O.) Daar zijn andere verzekeringen voor. Alhoewel
je natuurlijk arbeidsongeschikt kan zijn in het kader van WAO voor 80%/100%.
Maar is niet van toepassing op eerder genoemde verzekering.
Informeer maar even !
Met vriendelijke groet Peter Bosman
bosmanp@...
----- Oorspronkelijk bericht -----
Van: Siebren en Inge <siebren&inge@...
Aan: <whiplash-nl@onelist.com
Verzonden: dinsdag 30 november 1999 16:34
Onderwerp: Re: [whiplash-nl] Verzekering "meer dan een"

Re: Pain Gone Pen

2008-10-22 09:26:54

Vertel.......vertel.!
Met vriendelijke groet Peter Bosman
bosmanp@...
----- Oorspronkelijk bericht -----
Van: Marianne van de Kooij <mischa1@...
Aan: Whiplash-NL Lijst <whiplash-nl@onelist.com
Verzonden: dinsdag 30 november 1999 19:59
Onderwerp: [whiplash-nl] Pain Gone Pen
****************************************************************************
********************
****************************************************************************
********************

Pain Gone Pen

2008-10-22 08:29:38

Hallo vrienden,
Ik weet niet of dit al een keer op deze lijst is geweest, maar ik wilde
graag weten of iemand ervaring heeft met de Pain Gone Pen die geleverd wordt
door HCP/Take Care BV in Nieuwegein. www.paingone.com
Ik heb wat informatie opgevraagd en het ziet er op zich heel interessant
uit. Niet alleen voor whiplash, maar ook voor rugpijn, schouderpijn,
hoofdpijn, migraine, artritis, sportblessures (tennis- en golfarm, muisarm).
etc.
Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn. Als jullie interesse hebben, dan
wil ik wel informatie overtypen in een mailtje zodat jullie het ook kunnen
lezen. Ik wilde dat nu nog niet doen, omdat het zo'n ruimte in beslag neemt.
Groetjes,
Marianne van de Kooij

Re: Verzekering "meer dan een"

2008-10-22 01:47:03

Beste Inge,
Ik weet niet hoe jouw polis is opgesteld, maar een bvb. gezinsongevallen
verzekering betaald alleen uit, op gond van blijvend letsel (invaliditeit)
en dan na mate van geheel of gedeeltelijk functie verlies.
Dergelijke verzekering zal niet kijken nnar het percentage
Arbeidsongeschiktheid (A.O.) Daar zijn andere verzekeringen voor. Alhoewel
je natuurlijk arbeidsongeschikt kan zijn in het kader van WAO voor 80%/100%.
Maar is niet van toepassing op eerder genoemde verzekering.
Informeer maar even !
Met vriendelijke groet Peter Bosman
bosmanp@...
----- Oorspronkelijk bericht -----
Van: Siebren en Inge <siebren&inge@...
Aan: <whiplash-nl@onelist.com
Verzonden: dinsdag 30 november 1999 16:34
Onderwerp: Re: [whiplash-nl] Verzekering "meer dan een"
****************************************************************************
********************
****************************************************************************
********************

Re: Verzekering "meer dan een"

2008-10-22 00:25:13

Beste Peter,
even een reactietje op je overigens zeer nuttige verhaal:
Bij mijn ongevallenverzekering wordt uitgekeerd naar mate van afkeuring. Dus
word ik vanwege mijn whiplash afgekeurd (is nu al het geval, 80-100%)
ontvang ik het verzekerd bedrag volledig. Dit is bij meerdere
ongevallenverzekeringen zo. En hoewel je je gezondheid niet kunt terugkopen
is het wel een leuk appeltje voor die welbekende dorst...
En vooral hetzelfde!
Groet van Inge Bloeming.

Herhalings verzoek. "Wetten en procedure"

2008-10-21 16:13:32

Dit stukje heb ik pas geplaatst, te weten op 28-10-99 tijd 0.58 u.
Maar voor nieuwkomers en oudgediende en op verzoek wil ik het toch nog eens
plaatsen
Bij eventuele vragen, verneem ik dit wel van je.
Peter.
Ik zou nog even op het onderstaand onderwerp terug komen.
Privaat recht: boek 1 Burgerlijk wetboek (boek 1) art 1 Allen die zich in
Nederland bevinden, zijn vrij en bevoegd tot het genot van de burgerlijke
rechten.
Hierin wordt ook de "wettelijke verplichtingen tot schadevergoeding
geregeld"
Bvb: Causaal verband, (boek 6) Art. 98 aanverwante artikelen BW 6 : 74,
102, 162.
Eigen schuld : Boek 6 Art 101 aanverwant BW. 8:545,1006
Dus boek 6 is voor ons relevant. En is een ingang tot schadevergoeding, de
meest gebruikelijke.
Publiek Recht: Hieronder vallen het wetboek van strafvordering alsmede
strafrecht.
Strafrecht: Art.2 De Nederlandse strafwet is toepasselijk op een ieder die
zich in Nederland aan enig strafbaar feit schuldig maakt.
NOOT:
Een strafbaar feit is dus iemand letsel of schade toe te brengen, mits
hem/haar dit is toe te rekenen.
Zo iemand kan dus door het O.M. vervolgd worden op gronden van het
strafrecht.
NOOT:
De officier is dus niet verplicht vervolging in te stellen en kan seponeren
of e.e.a. afdoen met een administratieve sanctie.
Dan kan je een Art. 12 Procedure voeren (Strafvordering) om dat er niet
vervolgd wordt.
Meest gangbare is dan de bepalingen te gebruiken, gesteld in het Burgerlijk
Wetboek.
Dat is dus wat je advocaat doet, met het BW. in de hand.
In zaken zoals ongeval is het vaak handig als de "dader" vervolgt wordt
door
de officier van Justitie en ook veroordeeld word. Dus in deze gaat
strafrecht/civiel recht= Burgerlijk recht hand in hand, immers kan je een
dergelijke uitspraak afwachten, terwijl je wel de tegenpartij aansprakelijk
stelt. Ook gevaarlijk want als de Rechter hem/haar vrijspreekt dan gooit de
tegenverzekeraar jouw in de prullenmand en heb je geen zaak meer.
Dit ligt geheel aan je eigen beoordeling.
Als je ondersteboven wordt gereden en de schuldvraag ligt vast en de
officier vervolgd, kan je er zeker van zijn dat deze goed beslagen ten ijs
komen.
Strafvordering: Daar heb je als slachtoffer niets mee van doen !
Ik hoop dat e.e.a. duidelijk is.
Ik heb me beperkt tot zaken die evident zijn met ongevalsgevolg .
Bovenstaand stukje is nog wel wat breder, echter niet ter zaken doende.
Met vriendelijke groet Peter Bosman
bosmanp@...

Verzekering "meer dan een"

2008-10-21 02:20:36

Beste Allemaal,
Alhoewel ik er van uit ga, dat de meeste wel weten hoe ze verzekerd zijn,
vraag ik de aandacht voor diegene die niet op de hoogte zijn, en
waarschijnlijk een som geld aan hun neus voorbij laten gaan.
De meeste hebben een ongeval gehad en meestal veroorzaakt door derden.
Logisch gevolg, de verzekering, tegenpartij "betaald" uit !!! De
welbekende W.A.
Er zijn ook mensen die zelf debet zijn aan een ongeval met blijvend letsel.
Veel mensen hebben een ongevallenverzekering of en anders een inzittende
verzekering, op grond van blijvende invaliditeit. Op grond van deze
"ongevallenverzekering" Kunt u ook een financiële tegemoetkoming krijgen,
wel moet er minimaal aan de eisen van twee jaar worden voldaan. De zgn. eind
situatie is dus naar twee jaar, kijk in ieder geval de polis even door !
Er zijn dus situaties denkbaar waarbij u drie maal kunt vorderen. U eigen
ongevallen verzekering, de inzittende ongevallenverzekering (mits de
bestuurder dit heeft mede verzekerd) en de W.A. van de tegenpartij. De
eerste 2 genoemde verzekeringen gelden dus ook voor mensen die zelf schuld
zijn !!
Whiplash zit in de laatste categorie meestal 5% van de verzekerde som !
Dus voor u die het niet weet,.......... Laat geen geld liggen, waar u op
grond van de polisvoorwaarden recht op zou kunnen hebben. U moet dan
tenminste 2 jaar onafgebroken (medisch bewijsbaar) aan kunnen tonen dat u
blijvend letsel heeft overgehouden.
Overigens wens ik dat niemand toe.
Denk niet alleen aan Whiplash, maar ook aan hersenbeschadiging en noem ze
maar op.
Dus heeft u 2 jaar onafgebroken klachten en heeft u geen beroep gedaan op
deze verzekeringen, moet u dat wel heel snel doen, immers staat er ook een
termijn van ongevalsgevolg melding vast.
Veel wijsheid Toegewenst.
Met vriendelijke groet Peter Bosman
bosmanp@...

[whiplash-nl] melatonine /slapen/Harriëtte

2008-10-20 20:31:10

Eh, nee en ook ja. Kreeg er een paar te leen van iemand.
En ik wacht op het postpakketje, de post zou het vandaag brengen, maar ik
vrees dat m'n drugs zijn onderschept. Dat heb ik weer natuurlijk :-)
Ja en dus ook voor die arme Mark als hij weer opgeknapt is. Kan hij weer
dubbel aan de bak omdat jij niets meer kunt :-))
En ik ga dus uiteindelijk toch mijn bed uit. Dat geronk naast me als ik
klaar wakker lig te zijn..........:-)) nee hoor, ik ben blij dat Lex door
dat gespook van mij heenslaapt.
:-))))
Die wordt voor de andere lijst ;.)
Nee dus, maar ik kan de post niet ophalen als de rest slaapt, want dan
"tingelt" de telefoon in de slaapkamer ze wakker.
groetjes, Anneke

[whiplash-nl] melatonine

2008-10-20 19:13:11

Hoi Anneke,
En heb je ze al? Ben je ze al aan het gebruiken? Wouter? Jij hebt geloof ik
ook effect he?
Mijn slaapactiviteiten zijn nogal wisselend. Ik sliep de laatste weken weer
redelijk goed. Helaas heeft Mark sinds donderdagavond de griep en houdt mij
nu voor de vierde nacht wakker.
Eindelijk ga ik er 's nachts nooit uit, probeer ik van niet tenminste,
meestal ben ik ook te lam om uit het bed te gaan. Maar nu wordt ik wel
honderd keer bruut uit mijn slaap gebulderd, waardoor ik telkens tegen het
plafond aan schiet van schrik:-))). Je begrijpt wel wat voor effect dit
heeft voor mijn nek.
Oh, ik zie dat je ze dus aan het gebruiken bent. Misschien duurt het even
voordat ze helpen.
Ik zou willen zeggen, heb je al aangifte gedaan bij de politie, wie weet
:-))))
Jeetje, dat is wel erg moe, ehh, weinig bedoel ik.
Ja, dan maakt de prijs niet uit. Als je maar kunt slapen. Op dit moment ging
het wel redelijk met slapne behalve nu die griep van mijn arme schat. Maar
soms kan ik er ook wat van. Dan zie ik elk uur op de wekker voorbij gaan. En
dan is het wel lekker te weten dat je dit kunt proberen.
Ik zou zeggen, welterusten:-)))
Hoop dat je nu ligt te ronken. Zoals je ziet ik in ieder geval nog niet.
Groetjes Harriëtte

Osteopathie Fvd1

2008-10-20 12:51:55

Hallo Frannie
opzich zou ik wel aan de testen mee willen doen maar
de afstand vanuit drenthe naar Rotterdam/Leiden is dermate
groot dat ik al moe ben voor ik de testen zou kunnen doen.
ik zou dan ergens moeten kunnen overnachten
en behalve de branstofkosten zou dat dus
ook nog extra 2 tot 6 x (hotel) kosten met zich meebrengen.
vgr <

Re: Osteopathie Fvd1

2008-10-20 08:24:22

Hallo Allemaal,
Ik ben gisteren voor de test geweest en ze zoeken nog wat deelnemers,
Angelique Toet vroeg of ik nog wat mensen wist. Dus ik heb gezegd dat ik de
brief/uitnodiging wel op Internet wilde plaatsen.
Ik ben geselecteerd voor de behandelgroep, eerste afspraak is op
11 december.
Groetjes
Frannie
Dit is de brief:
Onderzoek: âHet effect van osteopathie op cognitieve functies van whiplash
patiëntenâ
Whiplash veroorzaakt door een AUTO-ONGEVAL
Aanmelden kan nog tot 1 december 1999.
Betreft: Uitnodigingsbrief voor deelname aan het onderzoek
Geachte heer/mevrouw,
Hierbij verzoeken wij u, indien mogelijk, deel te nemen aan het onderzoek
âHet effect van osteopathie op cognitieve functies van whiplash patiëntenâ.
Osteopathie is erop gericht het lichaam in balans te brengen en gaat uit van
de gedachte dat het menselijk lichaam een eenheid is. Het lichaam bestaat
uit verschillende systemen die elkaar in evenwicht houden en heeft een
natuurlijk vermogen om verstoringen te verhelpen. In de loop van het leven
ondergaat het menselijk lichaam letsels. De intensiteit en frequentie van
deze letsels bepaald het moment dat het opvangvermogen tekort gaat schieten.
Dit is het moment dat het evenwicht, door bijvoorbeeld een ongeluk
(whiplash), een ziekte, stress of slechte voedingsgewoonten etc., verstoord
raakt. Het lichaam moet geholpen worden bij het herstellen van dit
evenwicht.
Osteopaten vinden de oorzaak van een klacht middels een uitgebreid
onderzoek. Ze herkennen welke organen, bindweefsels, botten, zenuwen of
wervels hun beweeglijkheid zijn kwijtgeraakt. Bij een behandeling neemt de
osteopaat de delen van het lichaam onder handen die de klacht direct of
indirect veroorzaken.
Cognitieve functiestoornissen (aandacht, concentratie, geheugen, gebruik van
taal, ruimtelijke oriëntatie, enz.) spelen een belangrijke rol in het leven
van whiplash patiënten. Vanuit vele wetenschappelijke onderzoekingen is dit
in de loop der jaren bevestigd. Dit gegeven, tezamen met het feit dat
whiplash een klachtensyndroom (zoals hoofdpijn, nekpijn, tintelingen in de
armen en cognitieve functiestoornissen) vertoont waarbij frequent
verschillende lichaamssystemen uit balans zijn, heeft ons doen besluiten te
kiezen voor dit onderzoek.
Het gehele onderzoek (gratis m.u.v. reiskosten) zal, naar keuze,
plaatsvinden in Rotterdam of in Leiden. Middels loting zullen twee
overeenkomstige groepen whiplash patiënten gecreëerd worden:
- één groep deelnemers die met tussenpauze van 3 weken een osteopatisch
onderzoek en 4 osteopatische behandelingen zal ondergaan
- één groep deelnemers die tijdens het onderzoek wel de testen doch geen
osteopatisch onderzoek en osteopatische behandelingen zal
ondergaan. Na het onderzoek krijgen deze deelnemers de gelegenheid gebruik
te maken van één gratis consult.
Voor dit onderzoek zal men dus 6 respectievelijk 2 keer de praktijk naar
keuze bezoeken. Eind november 1999 zal met het onderzoek worden gestart en
zal per persoon omstreeks 3 Ã 4 maanden in beslag nemen.
Voorwaarden voor deelname aan het onderzoek zijn:
ï· Niet onder behandeling bij collega osteopaat
ï· Diagnose whiplash gesteld door arts/specialist
ï· Tijdstip onderzoek minimaal 1 jaar na auto-ongeval
ï· Leeftijd tussen 20-65 jaar
ï· Laatste jaar niet behandeld door neuroloog i.v.m.
TIA/epilepsie/migraine/meningitis/encephalitis/hersentrauma
ï· Laatste jaar niet behandeld voor aandoening met evt. consequenties voor
hersenen, zoals nierdysfunctie, diabetes, schildklierdysfunctie (verhoogde
bloeddruk is geen contra-indicatie)
ï· Niet meer dan 3 algehele narcoses ondergaan of 1 algehele narcose van meer
dan 3 uur
ï· Niet meer dan 3 hersenschuddingen ondergaan of 1 hersenschudding met een
buitenbewustzijn van meer dan 1 uur
ï· Medicatie met effecten op bewustzijn en rijgedrag is niet toegestaan
ï· Geen alcoholgebruik op grote schaal (man max. 35 glazen en vrouw 21 glazen
p/week)
ï· Nooit in aanraking gekomen met giftige stoffen
ï· Laatste 5 jaar niet onder behandeling bij psycholoog en/of psychiater voor
andere klachten dan voorvloeiend uit het whiplashtrauma
ï· Geen geboortecomplicatie of ontwikkelingsstoornissen in de jeugd
ï· Voldoende gezichtsvermogen en afwezigheid van duizeligheid tijdens het
zitten achter een beeldscherm
Indien u van een leesbril gebruik maakt, verzoeken wij u deze mee te nemen.
Het onderzoek verloopt op navolgende wijze:
- uitnodigingsbrief voor deelname
- deelnemers kunnen zich telefonisch aanmelden voor het (voor)onderzoek
wat,naar keuze, plaats zal vinden in Rotterdam, telefoonnummer 010-4611955
of in Leiden, telefoonnummer 071-5723280
- na positieve reactie op uitnodigingsbrief, schriftelijke bevestiging van
deelname aan het vooronderzoek. Daaraan toegevoegd datum-tijdstip eerste
afspraak in Leiden of Rotterdam met routebeschrijving en een infofolder
osteopathie
- afspraak voor ondertekening informed consent (zie bijlage), het uitvoeren
van de cognitieve testen en het invullen van het vragenformulier
(=vooronderzoek)
- indien u in aanmerking komt voor de behandelingen, worden er vier
afspraken gemaakt voor een osteopatisch onderzoek (duur 90 min.) en
daaropvolgende behandelingen (duur 45 min.)
- afspraak voor opnieuw uitvoeren van de cognitieve testen en het invullen
van het slotvragenformulier
U zult begrijpen dat alle informatie, die u ons verschaft, vertrouwelijk zal
blijven.
In het kader van het onderzoek zult u persoonlijk aangaande de resultaten
i.v.m. het onderzoek geïnformeerd worden.
Indien u naar aanleiding van deze brief vragen heeft, kunt u contact opnemen
met onderstaande telefoonnummers.
Erop vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, danken wij u
bij voorbaat voor uw medewerking.
Met vriendelijke groet,
Roel-Jan Abbas (M.R.O.)
Villapark 3
3051 BP Rotterdam
Tel: 010-4611955
Angelique Toet (M.R.O.)
Theda Mansholtstraat 7j
2331 JE Leiden
Tel: 071-5723280

Re: [whiplash-nl] melatonine aan /Harriëtte

2008-10-20 01:46:42

----- Oorspronkelijk bericht -----
Van: Mark en Harriette <mark.har@...
Aan: <whiplash-nl@onelist.com
Verzonden: 27 november 1999 10:16
Onderwerp: [whiplash-nl] melatonine aan Wouter
Hallo Harriëtte
Dus jij slaapt ook zo slecht?
Ik weet dat ik wouter niet ben, maar ben er ook mee bezig:-))
Het is er in verschillende sterktes, ik denk dat ik de dosis voor een
olifant nodig heb,
want echt werken doet het nog niet.
Mijn biologische klok is niet van slag....., volgens mij is hij gewoon
gepikt.
Dat schijnt niet persé te moeten, mijn osteopaat zou nagaan of dat eventueel
mogelijk is. Zonder medische begeleiding krijg je het in ieder geval niet
terug van het ziekenfonds en het schijnt ook nog niet geregistreerd te zijn
dus is het de vraag of je het met medische begeleiding wel krijgt,
Dan moet de dokter een speciaal formulier invullen voor de apotheek, dat heb
ik met een medicijn voor mijn zoon ook een keer gehad en dat kregen we toen
gedeeltelijk vergoed.
Ik weet inmiddels wel dat 3mg tabletjes per 60 stuks f 26,75 kosten.
En als.....als ik dan weer zou kunnen slapen is het me dat wel waard.
Sinds dinsdagavond heb ik nauwelijks meer geslapen maximaal 6 uurtjes in
totaal.
Ben wel doodmoe, ga dan ook naar bed, maar slaap gewoon niet meer, praat op
dubbele snelheid enz.
Weer een nieuwe ervaring voor de gezinsleden, die snachts denken dat ze zich
verslapen hebben omdat ze het licht zien branden in de kamer.
Krijgen zij ook eens ontbijt op bed:-))
groetjes,
Anneke

PERSOONLIJK niet lekker voelen

2008-10-19 21:29:17

Hoi,allemaal
ik laat niet veel van mij horen sinds ik op de lijst zit,maar lees wel
alle berichten door.Ik vind het naar 6,5 jaar nog heel moeilijk om mijn
wp te accepteren en mijn "nieuwe leven".Had zo veel dromen en ik wilde zo
veel met mijn leven doen.Zit dus weer in een diepe daal,weet me geen raad
meer en zit nog steds te wachten op een medische eindexpertise.
Baah...
Maj

[whiplash-nl] arbeids reïntergratie

2008-10-19 09:18:06

Oscar,
Slecht kan ik de ervaring niet noemen eigenlijk. Het is meer een
geen-ervaring. Nooit meer wat van ze gehoord.
Harry

[whiplash-nl] arbeids reïntergratie

2008-10-19 06:19:18

Beste Harry,
Ja, je
Daar denkt "men" bij de diverse instanties inderdaad soms/vaak wat simpel
over. Maar ze vergeten voor het gemak, dat je zelfs voor vissticks paneren
nog een redelijke mate van concentratie moet opbrengen. En is dat niet 1 van
de grootste problemen die de gemiddelde WLer kent... Parttime baantjes zijn
er al niet zoveel, en dan nog kiezen de meeste bedrijven liever voor een
gezonde meid/knaap van 18 dan voor een WLer uit de WAO... Je omschrijving om
de dag door te komen vond ik erg geestig. Zo voel ik het ook, andere mensen
zullen soms wel denken, nou die is ook zo traag als dikke p**p in een kleine
trechter... Maar ik ben nu wel zover dat ik zeg, laat ze maar lullen, ik kan
me op dit moment aardig (...) in en om huis redden! Zeg de groeten en
sterkte
van Inge.

melatonine aan Wouter

2008-10-19 05:24:14

Hoi Wouter,
Hoeveel mg melatonine bestel jij dan? Ik bedoel, hoeveel mg per nacht? Moet
dat niet onder medische begeleiding gebeuren? Moet je dat nu zelf betalen?
Of krijg je dat terug van de ziekenfonds?
Groetjes Harriëtte

Wilma;rugadviescentrum

2008-10-18 22:20:20

Hoi Wilma,
Fijn dat het je zo goed gaat met je behandeling daar. Volgens mij ben je nu
bijna klaar of niet? Is het met je oppas allemaal goed gegaan? Ik hoop dat
het straks met je werk ook beter zal gaan.
Heel veel succes met de laatste week volgens mij.
Groetjes Harriëtte

"Tips en trucs" Margriet en Wendy

2008-10-18 12:37:58

Hoi Margriet en Wendy,
[wendy]
Dank je wel geheugensteuntje :-))
[margriet]
Tja, daar heb ik dus ook te weinig kracht voor, moet ik eerst die TURKEY
gebruiken.
groetjes,
Anneke

Reminder - LIVE KLETSEN IN HET WHIPLASH-NL PRAATHUI...

2008-10-18 07:58:44

We would like to remind you of this upcoming event.
LIVE KLETSEN IN HET WHIPLASH-NL PRAATHUIS
Date: Sunday, November 28, 1999
Time: 09:00PM - 10:00PM CET (GMT+01:00)
Hallo allemaal,
Tot genoegen van alle aanwezigen was de tweede afspraak zeker
nog meer een succes dan de eerste.
De volgende afspraak is op zondagavond 28 november 1999 om 21:00
dus een uur eerder dan anders.
Voor de beginners is het wel wennen soms, maar kom dan een
uurtje of zo later als het wat rustiger is.
vriendelijke groeten
Wouter van Eldik

Re: Osteopathie FvD

2008-10-18 04:31:18

Onderwerp: [whiplash-nl] Osteopathie FvD
Ik ben wel lid van de Whiplashstichting, maar heb hierover geen brief gehad.
Heb wel ervaring met osteopatische behandelingen. Mij doet het wel goed.
Ik wordt behandeld door een osteopaat D.O. Het zij heel subtiele
behandelingen.
Geef wel zelf ook je grenzen aan tijdens de behandeling, jij bent de baas.
Als het goed is zal de osteopaat je dat ook zeggen.
Het kan wel voorkomen dat je je de eerste uren na een behandeling anders of
niet lekker voelt. Dat trekt vanzelf weer weg.
groetjes,
Anneke

[whiplash-nl] arbeids reïntergratie

2008-10-17 20:48:39

Beste Harry,
Nou, ik meld het niet in de eerste brief, bij of na gesprek wel
natuurlijk. Kan je niet maken om niets te zeggen. Als je het in de
eerste brief gelijk meld kom je nooit binnen. Vandaar. Verder ben ik
het met je eens.
Ik weet ook niet of ik snel een part-time start kan vinden. Ben HBO-er
in de IT-branche en daar wordt nauwelijks gewerkt met account-managers
of consultants in part-time functie. Kan ook niet, mijns inziens. Dus
wordt lastig genoeg.
Ik begrijp dat jij niet zo'n beste ervaring hebt met de reintegratie van
het GAK ?
groet
Oscar

Re: warmtepleisters aan Wouter

2008-10-17 13:56:36

***Hoi wouter
afgeven??
***Eigenlijk heel simpel. Je plakt ze op de pijnlijk huid. Doordat je huid
warmte uitstraald blijft hat hangen in de plijster. Die plijsters zijn
gemaakt van een soort flanel. ik heb wel een keer gehad dat mijn huid
eronder aan het brangen ging. En nee, er kwam geen rook af voor diegene die
dat denken, maar was heel pijnlijk. De plijsters horen na een dag of 4 los
te laten. Jammer, maar dat doen ze bij mij niet. ook niet onder de douce.
Het is niet fijn om de plijster eraf te trekken. Eigenlijk zijn het gewoon
rot dingen, maar heerlijk warm.
Ik denk dat het inderdaad de zelfde werking heeft, maar hier heb je de
warmte in totaal 4 dagen achter elkaar en dag en nacht.. dat heb je niet met
warmte lampen. overigens heb ik nooit warmte behandelingen gehad bij fysio.
Kus wendy

Re: [whiplash-nl1] OVERIG kritiek

2008-10-17 09:18:53

Ik zie dat niet zo vaak, waarschijnlijk omdat ik alleen nl-1 lees maar het
is me wel opgevallen dat de weinige ruzies op deze lijst meestal ontstaan
door een misverstand of verkeerd lezen.
Is met een wl natuurlijk zo gebeurt dat iemand iets anders leest dan er
staat, of door pijn en andere ellende supersnel op de tenen is getrapt en
ook zo reageert ;o)))
Ben bang dat je daar niet veel mee op zal lossen want stel iemand heeft
nogal een uitgesproken mening (negatief) over artsen of verzekeringen, die
wil dat toch echt wel in de lijsten kwijt (op zijn /haar eigen manier).
Een lijst "kritiek" wordt snel gezien als een darkroom voor zeurpieten ;o)))
daar post niemand.
Dat is irritant, ergerlijk en getuigd niet echt van veel respect, ik gooi
mensen die mij ongevraagd mailen direct in de blocklist en zie daarna nooit
meer wat van ze. Als mensen wat te zeggen hebben over een bericht op de lijst
dan doen ze dat maar via de lijst en niet persoonlijk (mits gevraagd)
Ik kan me jouw ergernis goed voorstellen en kan je alleen maar adviseren om
die mensen meteen te blokkeren, tegenhouden valt niet mee. Eenmaal
geblokkeerd kunnen ze jouw plezier in de lijsten niet meer verpesten.
groeten
Willem

"Tips en trucs"

2008-10-16 20:27:29

****Hoi Magriet.
Helemaal mee eens. ik heb er twee, al weet ik er maar een te vinden.
Hiervoor hebben we de mannen niet meer nodig:-))))
Wendy
***opmerkingen*over*het*beheer*zijn*altijd*welkom*whiplash-nl-owner@onelist.
com***
****************************huispagina:http://hello.to/whiplash*************
*****************

Osteopathie FvD

2008-10-16 20:19:22

Hallo allemaal,
Ik heb een paar weken geleden een brief gehad van de Whiplash Stichting
Nederland.
Deze ging over het volgende onderzoek :
Het effect van osteopathie op cognitieve functies van wp patiënten.

aan wouter over Tens

2008-10-16 16:15:15

Hoi Wouter,
Ik heb het tensapparaatje gekregen in combinatie met massage. Nu is de
massage gestopt maar kan ik het tensapparaatje nog steeds gebruiken.
Overigens zorgt een tensapparaatje behalve voor de endorfine aanmaak, ook
voor een betere doorbloeding van de spieren en dus voor een afvoering van de
afvalstoffen. Dus die werking blijft hetzelfde.
Groetjes Harriëtte

van alles van Harriëtte

2008-10-16 04:10:48

Hoi Wouter,
De pijnstillers helpen best wel goed. Als ik mezelf tenminste wel rustig hou
en dat valt niet altijd mee. Ik merk dat als ik minder pijn heb, gelijk mijn
houding soepeler is. Als je veel pijn hebt, krijg je gelijk zo'n
pijnhouding. Kennen jullie dat? Zo verkrampt en gespannen. Ik weet heel goed
hoe je moet ontspannen, maar als ik veel pijn heb dan lukt dat alleen vanuit
mijn stoel of bed, en niet als ik van alles aan het doen ben.
Nou, mijn te reageren mapje staat weer bomvol, maar ik probeer me er
doorheen te worstelen, en anders toch maar wat berichtjes laten zitten. Het
is helaas niet anders. Verder gaat het wel redelijk goed, behalve dan dat
het werken echt steeds onbereikbaarder lijkt, en dat ik op het moment echt
zo suf als een .....(kan nergens op komen) nouja, erg suf. Concentratie is
waardeloos.
Wouter, gaat het met jou ook een beetje? Ik moest trouwens om jou volgende
opmerking verschrikkelijk lachen, jij kunt vaak alles zo mooi omschrijven,
echt precies in de roos!!
Lieve groetjes van Harriëtte

aan Willem, revalidatie

2008-10-16 01:52:01

Hoi Willem,
Ik weet niet of dit ver van je is, maar ik heb mijn revalidatie 15 km
verderop gehad, en heb dit met de ziekentaxi gedaan , dit wordt gewoon
vergoed door ziekenfonds.
zijn?
Nou, mijn ervaringen zijn wel positief, maar het is niet altijd rozegeur en
maneschijn. Het is best wel zwaar en soms hoor je dingen waar je echt niet
op zit te wachten. Erg confronterend want je hele karakter wordt
geanalyseerd. Maar ook erg leerzaam. Soms vond ik het zelfs hartstikke leuk.
Maar alles bij elkaar heb ik er veel aan gehad. We zaten in een groepje van
een man of 6. De herkenning is gewoon geweldig, net als hier op de lijst,
daarbij worden met psychologen alle problemen, frustraties en
teleurstellingen besproken die een whiplash met zich meebrengt. En geleerd
hoe hiermee om te gaan. Kijk, de pijn is niet weg, maar ik ben wel nu een
gelukkiger persoon dan voor de revalidatie, en dat scheelt ook een hoop
spanningen. Ook heb ik geleerd in welke situaties meer pijn geeft.
Daarbij is er veel aan sport en spel gedaan. VOoral het spel met de andere
is hartstikke leuk gewoon. Nu houd ik mijn conditie zelf op pijl en mijn
spieren soepel bij mijn sportschool.
Ik geloof dat je conditie al redelijk is, aangezien je veel kunt wandelen,
maar ik weet niet hoe het met fietsen zit, maar dat kan ik nu ook beter dan
eerst. En zelf kon ik eerst geen blokje rond het huis wandelen, maar nu
wandel ik met gemak een halff uur.
Nou, ik hoop dat het zo wat duidelijker is. Dit is voor mij persoonlijk
natuurlijk, en ik weet niet hoe het jou zal vergaan of hoe het anderen
vergaan is. Belangrijk is dat je beseft dat ze je niet kunnen genezen of de
pijn wegnemen, maar dat het echt een leidraad is om ondanks de whiplash
gelukkiger te worden en weten hoe in het dagelijks leven ermee om te gaan.
Dit vind ik inderedaad nog steeds iets anders dan accepteren, want ik heb
nog steeds net als iedereen hier klote dagen dat ik verschrikkelijk baal, en
dat ik verlang naar voorheen,
maar die zijn echt drastisch verminderd. Ik ben benieuwd.
ps de pup kan ik woensdag of donderdag halen. Ik hou je op de hoogte hoor!
Prive natuurlijk.
Groetjes Harriëtte

RE: eerder AOW :-)

2008-10-15 22:25:30

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Oscar Landman [mailto:o.landman@...]
Verzonden: vrijdag 26 november 1999 10:36
Aan: whiplash-nl@onelist.com
Onderwerp: [whiplash-nl] eerder AOW :-)
From: Oscar Landman <o.landman@...
Bijzonder aardige manier om je leven uit te drukken, heel toepasselijk.
Sta ik achter. Kennen we allemaal denk ik
Sta ik ook helemaal achter.
Groetjes rene
**************************************** VRIJWARING
****************************************
De informatie in dit e-mailbericht is uitsluitend voor privegebruik door de
lijstleden.
Verstrekking aan en gebruik door anderen is niet toegestaan. Door de
elektronische
verzending van het bericht kunnen er geen rechten worden ontleend aan de
informatie.
***opmerkingen*over*het*beheer*zijn*altijd*welkom*whiplash-nl-owner@onelist.
com***
! ! ! ! ! N I E U W z w e e p s l a g e - m a i l l i j s
t N I E U W ! ! ! ! ! !
de e-maillijst voor whiplashers die over andere zaken dan whiplash
willen praten
aanmelden: http://www.onelist.com/subscribe/zweepslag
vink o Send email messages to ....... aan en klik op
Join
****************************huispagina:http://hello.to/whiplash*************
*****************

eerder AOW :-)

2008-10-15 13:22:26

Ik race m'n eigen slakkegangetje en dat bevalt nog
Bijzonder aardige manier om je leven uit te drukken, heel toepasselijk.
Sta ik achter. Kennen we allemaal denk ik

[whiplash-nl] arbeids reïntergratie

2008-10-15 06:45:01

Dank Wouter, doe ik.
***opmerkingen*over*het*beheer*zijn*altijd*welkom*whiplash-nl-owner@onelist.com*\
**
****************************huispagina:http://hello.to/whiplash*****************\
*************

[whiplash-nl] arbeids reïntergratie

2008-10-15 00:55:39

Goed idee, Joop. Ben benieuwd naar de voortgang. Zodraik iets heb zal ik
dat melden.
Dat betekent dus ook dat het wat beter gaat met jou ? Of heb ik dat fout
?
gr, Oscar

Re: autorijden (Ilona)

2008-10-14 20:15:20

Ik ken het probleem met autorijden veel pijn en vooral ook na die tijd.
Ik heb dan ook ontdekt dat ik na twee ongevallen waaraan ik na de eerste al last
van een whiplash had en de tweede dit alleen versterkte dat ik alleen nog maar
in één bepaald merk auto kan rijden en dat is Citroën in verband met hun
hydraulische vering kan ik zelfs eindelijk met enig fatsoen weer lange afstanden
rijden ook had ik problemen met inparkeren etc. Dat hebben we opgelost door een
Xantia te kopen met stuurbekrachtiging. Dus is het nu enigszins weer mogelijk om
zelf weer te rijden.
Wat ik alleen nog heel vreemd vind is dat ik van voren en van achteren
aangereden ben maar super schrikachtig ben geworden op weggetjes van rechts.
Knap onlogisch dus ook kan ik het me voorstellen dat je mee remt ik heb deze
nare eigenschap er ook aan over gehouden.
Liefs Tetje
With lots of love from DJ and Nikki

Re: Welcome to <a href="/group/whiplash-nl1/post?postID=HHKxbcL3C86p2w78T-l8qhToMVhaQAi2Yv469Vf8NQ7W_vDTcGh0AP170MD0Bqm4-fT4oIZlNw3bOgdpv7LwyZwG">whiplash-nl@onelist.com</a>

2008-10-14 14:17:27

overgehouden het eerste ongeluk is nu 4 jaar geleden het tweede net 3 jaar.
Mijn hobbies zijn bijna allemaal gestopt doordat ze door pijn niet meer uit te
voeren zijn. De verzekeringen zijn nog steeds niet afgehandeld van beide niet
dus is het veel touwtrekkerij die van het tweede ongeval schuiven alles op het
eerste ongeluk en andersom. Kortom alles is knap vervelend en ik vind het dan
ook nog steeds ontzettend moeilijk om te accepteren dat mijn dromen ineens
onbereikbaar lijken en mijn ambities onhaalbaar.
Liefs Nikki (Tetje
Wielinga)..................................................................
With lots of love from DJ and Nikki

"Tips en trucs"

2008-10-14 07:15:51

----- Oorspronkelijk bericht -----
Van: S.Koot <s.koot01@...
Aan: <whiplash-nl@onelist.com
Verzonden: donderdag 25 november 1999 11:14
Onderwerp: [whiplash-nl] RE: "Tips en trucs" trukey is de naam
Er is ook zoiets als een soepel dun rubber lapje met ribbeltjes(heb ik
van Tupperware gekregen), maar zul je vast ook ergens ander hebben,
dat leg je over de deksel, en je hebt veel houvast en krijgt hem snel
weer open, zonder al te veel kracht.
Succes.
en
Groetjes Margriet

RE: "Tips en trucs" trukey is de naam

2008-10-14 00:53:39

***hoi,
even het vergeten woord er bij halen. die opener waar anneke het over heeft
heet een "TURKEY". Deze zijn te koop bij luxe huishoudzaken (toen ik nog bij
blokker werkte dan) ze kosten tussen de 5 a 10 gulden.
en het is heel makkelijk. ervaring? ja.

arbeids reïntergratie

2008-10-13 18:00:59

Beste Harry en anderen,
Je schreef dat jij de abreids reintegratie al achter de rug hebt. Ik ben
op dit moment bezig dat op te starten om op termijn weer aan de slag te
kunnen. Ik ben op dit moment nog 100% afgekeurd en dat is tevens de
reden waarom de betreffende instanties raar reageren als ik om
informatie kom vragen.
Echter heb ik het gevoel dat ik op korte termijn voor ong. 50 %
goedgekeurd zal worden en wil dus ook weer aan de slag, al is het maar
voor 50%. Ik wil dat doen bij een nieuwe werkgever en schrijf dus ook
wel eens een sollicitatiebrief, zonder te vermelden dat ik een wL heb,
overigens.
Heb jij, of iemand anders uiteraard, ervaring met de reintegratie van
SZW? Of heb je suggesties of anderszins waarvan je kan zeggen: daar
heeft die wat aan als ie aan het werk wil.
Alvast bedankt
Oscar

gevangen in...

2008-10-13 13:47:27

Gevangen in je eigen lijf
als in een cel, een kooi.
Daaruit ontsnappen
even niets voelen,
dromen wat je zou willen doen
even weer zijn zoals toen.
Op je fiets door weer en wind,
omdat je dat zo heerlijk vindt
en dan ook daarna
even niets voelen.
maar kunnen doen wat je nog wilt doen,
gewoon zoals toen.
Gevangen in je eigen lijf
dat kan zo eenzaam zijn.
daaraan ontsnappen
dát even niet voelen moet mogelijk zijn
dan....telefoon, iemand luistert, heeft begrip.
Gevangen in je eigen lijf?
jij hebt een flinke dip.
Niet tegen vechten
dat maakt het slechter!
Zo houdt de één
de ander geestelijk op de been,
omdat je weet
hoe het aan iemand vreet.
Hoe moeilijk het is om niet meer te vechten
maar je er bij neer te moeten leggen
dat je nooit meer zult zijn zoals toen.
Anneke

[whiplash-nl1] MEDISCH richtlijnen invaliditeit

2008-10-13 11:23:01

Geachte heer E.van de Doel, geachte commissie,
Hartelijk dank voor uw reactie op mijn "schrijven" van 1 jan.jl.
Uit uw antwoord en de richtlijnen leid ik af dat er pas sprake kan zijn van
PWS indien door oa.beeldvormend onderzoek structurele veranderingen/
structureel letsel van de WK op grond waarvan klachten aannemelijk zijn,
zijn uitgesloten.
Voorts geeft u aan dat een individuele mening van bv."een werker in de
gezondheidszorg" altijd mag rekenen op uw belangstelling en waar mogelijk
verwerkt wordt in uw handelen.
Ik heb nog de volgende vraag.
Uit internationaal wetenschappelijk onderzoek
(oa.Hildingsson/Toolanen/Maimaris/Gargan/Saternus/Hohl etc)) blijkt dat in
de jaren na een "whiplashmechanisme" structurele veranderingen/letsel van de
WK (oa van disci/ wervels/facetgewrichten) kunnen ontstaan,volgens Hohl zelfs
bij 40% van de mensen, die niet vanuit een normaal verouderingsproces te
verklaren zijn.
Indien die veranderingen/letsel middels beeldvormend onderzoek 1.5 a 2
jaar na ongeval zouden worden vastgesteld zou dat kunnen betekenen dat,
aangezien die veranderingen zeer wel een verklaring kunnen vormen voor de
klachten,er ook in dat geval geen sprake kan zijn van PWS.
Ook u geeft dat immers in de richtlijnen aan. PWS sluit per definitie
objectiveerbare afwijkingen uit.
Kunt u aangeven of de commissie bij aanhoudende klachten die mogelijk
verband houden met structurele veranderingen en/of letsel alsnog aanvullend
beeldvormend onderzoek aanbeveeld om structurele veranderingen/letsel,al of
niet ongevalsgerelateerd,uit te sluiten?
Er zou immers ook sprake kunnen zijn van een specifieke ziekte of een,zij
het extreem zelden, "spontane" ontwikkeling.
En dat ook dat zou moeten worden uitgesloten voordat van PWS sprake kan zijn.
Bovendien lijkt het mij dat moet worden voorkomen dat mensen met de mogelijk
onjuiste diagnose "PWS" naar de psychiater worden doorverwezen of,nog
erger,onterecht door derden van "malingering" worden beticht.
Gaarne uw mening.
U,de commissie, bij voorbaat dankend voor uw moeite,met vriendelijke groet,
J.C.Bregonje.
Geachte heer Bregonje,
met belangstelling heeft de Commissie Forensische Neurologie van de
Nederlandse Vereniging voor Neurologie uw e-mail dd. 1 januari j.l. gelezen.
Uw reactie is binnen de commissie besproken.
Bij het opstellen van de richtlijnen gebruikt de commissie de richtlijnen
van de American Medical Association, die internationaal in hoog aanzien
staan, als uitgangspunt. Waar nodig worden deze aangevuld en/of gewijzigd.
De commissie gaat bij het opstellen van de richtlijnen uit van internationaal
aanvaarde criteria en resultaten van fundamenteel wetenschappelijk onderzoek.
Helaas is het zo dat daar waar criteria worden opgesteld, er altijd mensen
zullen zijn die hun lijden niet adaequaat in een eenmaal vastgestelde maat
weerspiegeld zien. Ook zijn er vanzelfsprekend "grensgevallen" waarbij de
deskundige moet kiezen tussen verschillende diagnose-categorieen, zoals bij
het door u aangehaalde "cervicale syndroom".
Hoewel de commissie zich dus baseert op internationaal aanvaarde criteria
mag een individuele mening, hetzij van een werker in de gezondheidszorg,
hetzij van een patient, altijd op onze belangstelling rekenen en waar
mogelijk verwerken wij deze in ons handelen.
Wij zijn u dan ook erkentelijk voor uw reactie en verblijven,
Hoogachtend,
Dr E.M.H. van den Doel
namens de Commissie Forensische Neurologie.

autorijden (Ilona)

2008-10-12 20:25:01

Hallo Ilona,
Je vroeg enige tijd geleden reacties over autorijden en ik beloofde dat nog
een keer te doen.
Bij deze dus.
Nadat er een aantal keren iemand bij ons achterin is geklapt terwijl we
gewoon voor een afslag of stoplicht stil stonden te wachten, heb ik een
soort paniek overgehouden.
Ik zit dus vaak "gezellig" mee te remmen of zo. Gelukkig heb ik een
echtgenoot die zich daar allang niet meer druk om maakt. I probeer het ook
wel te verbergen, want het is niet nodig, maar het gebeurt gewoon.
Door vervelende reacties van mijn ogen rijd ik niet meer op de snelweg, daar
moet je ogen van achteren van voren en opzij hebben vind ik en in de
bebouwde kom valt het wel mee.
Ik rijd toch nooit meer dan kleine stukjes ivm vermoeidheid en pijn in mijn
arm.
groetjes,
Anneke

"Tips en trucs"

2008-10-12 20:01:23

Hallo allemaal,
Ik heb geen idee meer wie erom gevraagd heeft, maar hier dan een aantal tips
die ik in de loop der jaren aangereikt kreeg.
Let eens op jezelf, probeer je ook de pijn minder te voelen door je
schouders "op te trekken"?
Prent jezelf dan steeds weer in SCHOUDERS NAAR BENEDEN. Hang desnoods
briefjes op.
LEZEN: Als je problemen hebt met lezen doordat je je hoofd dan teveel naar
beneden buigt,
zijn er een aantal mogelijkheden om een soort lessenaar te maken.
Z0'n hulpmiddel kun je ook in een Welzorgwinkel kopen, maar dat is
peperduur. Onderstaande dingen kosten weinig tot niets.
1.Leg een ordner of dik boek dwars op tafel en leg daar je boek of
tijdschrift schuin tegenaan.
2.Er bestaan een soort knietafeltjes, bestemd voor in de auto of bijv. in de
tuin of de camping. Dat is een (geplastificeerde)plank met daarachter aan
vast een soort kussen gevuld met bolletjes piepschuim. Die kun je zo schuin
leggen als je zelf wilt.
Wil je dan lekker in je luie stoel lezen, zet je voeten dan op een
voetenbankje(of tafel:-) zodat je knieen gebogen zijn en leg daar tegenaan
dat knietafeltje.Te koop maar meestal in het vroege voorjaar bij o.a.Blokker
± f 20,-.
SCHRIJVEN: Zorg dat je zo zit dat je je arm daar niet voor op hoeft te
tillen en leg je papier eventueel net als bij lezen op een schuin oppervlak.
Zorg dat je aan tafel en achter je computer op een goede stoel zit,
eventueel verstelbaar zodat je ook je armen niet op hoeft te tillen en
voldoende steun hebt.
POTTEN OPENEN. Bijv. een jampot, met te weinig kracht gaat dat heel lastig.
Daar is een plastic opener voor, net zoiets als zo'n ding waar je
bierflesjes mee open maakt. (sorry, woord kwijt en de vraagbaak slaapt) en
je gebruikt hem hetzelfde. Aan die opener zit een soort extra puntje,
waardoor de deksel niet meer vacuüm trekt en je hem daarna zo met je hand
opendraait.
AARDappelschilmesje staat al in een ander bericht.
groetjes,
Anneke

geen feestje waard!!!!

2008-10-12 12:01:23

Hallo allemaal,
Het is nog aardedonker en doodstil buiten.
De rest van het gezin slaapt vredig en ik ben alleen in de kamer, teveel
tijd om na te denken dus. Een tweede lustrum is toch altijd een reden tot
een feestje?
Deze keer dus niet.
Nou ik had eigenlijk liever een crematie gehad. En dan zelf de as
uitstrooien.
DAG WHIPLASH, jammer je gekend te hebben, het was zeker 9 jaar te lang.
Maar helaas.........
Anneke

Re: tens-apparaat en pijnpen

2008-10-12 07:49:16

Hallo allemaal,
[oscar]
Dat laatste lijkt me zeker belangrijk en als de fysio een beetje door heeft
welke spieren de ergste pijn veroorzaken ben je meteen goed bezig. Hij/zij is er
voor opgeleid en werkt zelf ook met soortgelijke apparatuur (maar dan
professioneel). Grappig trouwens dat dit nu enigszins populair is, want ze zijn
al zo oud als.... :-)
Ik heb er weinig ervaring mee, ik hou er helemaal niet van. Bij een verstuikte
duim behandelde de fysio me daar ook mee, mara ik vind het veel te eenzijdig en
beperkt. Ik ben meteen naar de masseur gegaan (zo deed de fysio het voor die
apparaten ook) en heb me speciaal daarvoor laten masseren. Dat voelde voor mij
veel beter; het hele gebied wordt behandeld en de afvalstoffen worden meteen
afgevoerd etc. Om vele redenen vind ik een goede (zachte) massage dus vele
prettiger en beter. Na het ongeluk heb ik zeer lang 2 x in de week me laten
masseren.
vriendelijke groeten
Wouter van Eldik
_ " _
(_ \ | /_ )
( / | \ )

warmtepleisters

2008-10-12 04:54:25

Hallo allemaal,
ik heb eigenlijk een rare vraag, maar zal eerst een inleiding geven. voor het
ongeluk in 1997 had ik regelmatig last van "spit". Ik heb toen altijd warmte
pleister gedragen. Daardoor blijk je minder last van je spieren te hebben. Die
dingen horen na een dag of 4 los te laten en dan moet je het een paar dagen
laten rusten voordat je nieuwe opplakt. dan kan je huis even aclimaticeren (?).
Nu vroeg ik me af of je dat met whiplash ook mag gebruiken. ik heb het hier
eigenlijk nog nooit over gehad en ook nog nooit van iemand gehoord. weten jullie
hier meer over. Heb je deze pleisters ook voor de nek, schouderbladen en dat
soort achterlijke plekken waar je als whippiepatien last van kan hebben.
ik hoor het wel.
Kus,
Wendy en Mitchell
s.koot01@...

tens-apparaat en pijnpen

2008-10-11 18:52:05

Hoi Oscar,
Ik heb ook een tensapparaatje en het is erg vogelen voor je de juiste plek
hebt en de juiste instelling van trillingen. Ik heb ook regelmatig een
andere frequentie moeten proberen om dat het ging irriteren.
Ik zelf heb de pleisters of in mijn nek of op pijnlijke spieren in mijn
schouder afhankeleijk hoe de pijn is. EN dan doe ik het apparaat twee uur
aan en weer 1 uur af.
Ik zou toch aanraden om niet zelf te gaan experimenteren maar om advies van
een fysiotherapeut te vragen.
Ik las trouwens in het whiplashrapport iets over een pijnpen. Het principe
is volgens mij hetzelfde maar wel makkelijker te gebruiken. Heeft iemand
daar ervaring mee?
Groejtes Harriëtte

De groeten van ROB

2008-10-11 17:39:32

Beste allemaal,
En name de oude gediende hier op de lijsten aanwezig.
Wellicht kunnen jullie je Rob herinneren, die helaas opgenomen is geworden
in een psychiatrisch kliniek. Rob is niet te e-mailen, maar hij laat mij per
mooie kaart weten dat het naar omstandigheden goed gaat en hij hoop dat de
medicatie gauw aanslaat.
Binnenkort gaat hij in behandeling voor zijn nek en rug klachten.
Rob is een duidelijk voorbeeld van hoe iemand met een ernstige vorm van
Whiplash geheel in depressie komt en daar zelfs voor opgenomen dient te
worden ! Het beperkt Rob ten zeerste. Af en toe mag hij onder begeleiding
naar de stad, echter levert hem dit veel pijn op, dus kan hij het uitstapje
eigenlijk niet goed opbrengen.
Hij is inmiddels van de gesloten afdeling af en geplaatst in een meer open
afdeling, daar waar hij graag wandelt, voor zover het kan.
Heel herkenbaar trouwens, veel Whiplashers hebben behoefte aan rust en
vinden dat in de vorm van wandelen in de natuur.
Jullie hebben allemaal de groeten van hem en hij hoopt heel gauw weer terug
te kunnen keren op de groep.
Uiteraard heb ik hem de groeten van jullie gedaan en hem heel veel
beterschap toegewenst, Hij wilde niet echt meer leven met zijn Whiplash,
maar heeft op de groep toch enige steun gekregen, die hij zo hard nodig
had!!
Bij deze het relaas van ROB.
Peter
Met vriendelijke groet P.Bosman
bosmanp@...
ICQ: mail: 55426189@...

ik doe weer mee

2008-10-11 05:35:30

hallo allemaal,
ik heb weer nieuw,
volgende week vrijdag 3 december mag ik weer op het matje komen bij de cadans.
drie maal raden wie mijn arts is..................... juist, RIETKERK.
zien jullie me jubbelen.
Kus,
Wendy en Mitchell
s.koot01@...

Re: [whiplash-nl1] OVERIG welkom nieuw lid m.s

2008-10-11 02:46:44

Hallo Martin
Welkom hier op deze lijst, ik hoop dat je veel h-erkenning krijgt, zoals ik
lees en het uit je verhaal begrijpt heb je dat niet gehad in het ziekenhuis
en ook niet van andere instanties. (schande)
zeker weten dat je dat hier wel krijgt.
Zal me zelf even voor stellen, Ben Jolanda Gruyters en heb 9 jaar wl, en nog
leer ik hier bij om met m`n beperkingen om te gaan.
Ik wens je heel veel sterkte in de toekomst, we zullen je denk ik nog wel
zien hier ;-))
Groetjes
Jolanda Gruyters

Re: link over Chiropractie en whiplash

2008-10-10 22:26:48

Misschien hebben jullie iets aan deze link over Chiropractie en whiplash,
vergoedingen, enz..
http://ourworld.compuserve.com/homepages/cwws/WHIPLASH.HTM
Ik heb hem ook toegevoegd aan de links bij onelist.
groetjes Ilona

Re: Hello Wouter/Tim

2008-10-10 13:09:45

Beste Tim,
Het spijt me, maar ik twijfel heel erg aan deze conclusie ! Ik heb dit soort
verhalen iets teveel gehoord, maar ook de uitleg en ervaring dat dit toch niet
zo klopt. Door een whiplash kan er zoveel mis gaan dat er ook heel veel mis gaat
in o.a. je hoofd. Dat is een moeilijk neurologisch en biochemisch probleem. Die
shock/trauma is wel lichamelijk en daardoor ook geestelijk en emotioneel om het
maar eens zwart/wit anders te zeggen. Dat verwerken waar zij op doelen bestaat
zwart/wit gezegd niet. Hier wordt het probleem toch weer gereduceerd toch een
pyschologisch probleem wat los zou staan van het lichaam. (iets wat op zich
zelfs ternauwernood bestaat - lichaam en geest is één) Haar conclusie is voor
mij echt whiplash-ondeskundigheid. Ik weet dat ik niet iets gangbaars vertel
(alhoewel er gelukkig meer wakker zijn geworden) , maar de meeste
ervaringsdeskundigen hier kunnen je hetzelfde bevestigen. Op die manier wordt de
zieke whiplash patient nog "gekker" gemaakt bijna. Vraag maar aan Willem hier
die daar vorige week nog een verhaal over schreef.
Dat begrijp ik. Diverse homeopatische (en phytoterapeutische) middelen heb ik
wel gehad als hulpmiddel bij de manuele behandeling. Soms adviseren homeopaten
lang sterke potentiëringen, daar moet je toch altijd voorzichtig mee zijn.
Oh wat valt dat weer reuze mee. Massage doet velen goed en kan haast nooit
kwaad. Het bevordert het natuurlijk herstel.
Al die indrukken en eigenlijk energie kun je gewoon niet aan en verwerken. Je
verwerkingssysteem doet het gewoon niet goed meer.
Als jij haar helpt met de instellingen en basis werkwijze kan er toch niks mis
gaan :-))
vriendelijke groeten
Wouter van Eldik
_ " _
(_ \ | /_ )
( / | \ )

Ik ben pisnijdig!

2008-10-10 12:41:04

Beste groep,
Net terug van de neuropsychologe van de revalidatie-afdeling Ziekenhuis
De Heel (in de volksmond "De Hel" en in mijn jargon "Hubo De Heel") en
ik ben pisnijdig maar dan ook pisnijdig.
Om dit verhaal te begrijpen zal ik kort proberen uit te leggen wat ik
allemaal meegemaakt heb met Hubo De Heel(overigens dit ziekenhuis kan
met ingang van heden op de zwarte lijst).
22 maart 1999 half vijf 's middags. Ik werd aangereden in Zaandam.
Uiteindelijk ben ik afgevoerd met een ambulance naar de Hubo. In de Hubo
hebben ze mij onderzocht bij de eerste hulp. Röntgenfoto's gemaakt. Geen
bijzonderheden. Wel veel pijn in de nek en in de rug. Uitstraling in
linkerarm en -been.
Bij aanhoudende pijn moest ik maar terugkomen om doorverwezen te gaan
worden naar een neuroloog.
De pijn bleef aanhouden tot op de dag van vandaag en het werd zelfs
erger.
In dezelfde week ben ik nog twee keer op de eerstehulp afdeling geweest
van de Hubo, waarvan ik een keer meldde kijk en luister ook even naar
mijn nek want die kraakt. Had ik niet moeten zeggen, want de
dienstdoende arts vroeg mij of ik soms dacht dat ik een dwarsleasie had.
Het is dat ik mij te beroerd voelde maar anders had ik hem even mee naar
buiten genomen en hem een pak op zijn sodemieter gegeven.
Uiteindelijk werd ik doorverwezen naar de neuroloog Pradzsky van de
Hubo. Na enige tijd kon ik daar terecht en kreeg een onderzoek van
slechts tien minuten waar wat geklopt en gevoeld werd. Pradzsky gaf mij
twee briefjes. Eentje voor een MRI scan en eentje voor de revalidatie
arts.
Afspraken gemaakt en het briefje voor de revalidatie arts geopend en
daar las ik dat ik een whiplash heb. Zo ben ik erachter gekomen. De MRI
foto's leverden niets op. De revalidatie a